Monday, October 27, 2008

Cerita

Jalan ceritanya bermula di zaman akan datang yang terdekat, dalam konteks pertengahan 1960-an. Pada episod 22, adalah ditentukan bahawa siri ini berlatarkan awal 1990-an, kerana sebuah plak yang ditunjukkan pada babak akhir episod memaparkan 1993 sebagai tahun semasa. Makhluk asing durjana dan raksasa gergasi mengancam tamadun manusia tanpa henti-henti pada masa ini. Satu-satu pertubuhan Bumi yang dilengkapkan untuk menangani malapetaka ini ialah SSSP, Science Special Search Party), seangkatan polis khas yang banyak cayangannya di seluruh dunia, dilengkapkan dengan senjata dan kenderaan berteknologi canggih, serta kemudahan sains dan kejuruteraan menyeluruh. Cawangan SSSP yang diberi tumpuan dalam siri ini terletak di Tokyo, Jepun. Pasukan peronda yang diketuai Kapten Muramatsu ini sentiasa bersedia melindungi Bumi daripada raksasa yang bermaharajalela, tetapi kadang-kala pasukan ini kelihatan tidak setanding dengan raksasa-raksasa. Apabila situasi kian mendesak, Hayata, iaitu ahli yang paling berupaya dalam pasukan, memegang kunci kepada penyelamatan dalam bentuk Kapsul Beta yang dipasangnya untuk bertukar rupa (secara rahsia) menjadi gergasi berkuasa luar biasa yang mengagumkan dari angkasa lepas - Ultraman.

Apabila mengambil bentuk Ultraman, badan manusia Hayata mengalami suatu koma yang panjang, dan bangkit hanya selepas ancaman telah dihapuskan dan Ultraman meninggalkan tapak dengan sendiri. Bagaimanapun, kemenangan tidak pernah sesekali dijamin kerana kuasa Ultraman - kuasa hidup sendirinya - datang dari kuasa matahari simpanan yang cepat habis. Pada permulaan setiap penukaran dari Hayata ke Ultraman, lampu amaran pada dada gergasi ini mengeluarkan warna biru dan tenang. Namun apabila Ultraman bersungguh-sungguh, lampu itu bertukar merah dan berkelip - mula-mula perlahan, kemudian beransur-ansur cepat - semasa simpanan tenaganya makin kehabisan. Seperti yang diingatkan suara latar pengisah dalam setiap episod mulai episod 2 - jika Ultraman sesekali kehabisan kuasa sepenuhnya, dia "tidak akan bangun lagi".

Dalam episod terakhir, Ultraman melawan raksasa Zetton yang merosakkan lampu amarannya, sekaligus menyukarkan wira ini untuk menganggar bekalan kuasanya. As a result, Ultraman kekal dalam bentuk gergasinya terlalu lama lalu pengsan dan kekal pendam. Mujurlah sungguhpun kalah, SSSP mampu menewaskan Zetton sendiri. Apabila Zoffy, orang atasan Ultraman, tiba untuk mengambil wira yang gugur ini, Ultraman merayu demi nyawa Hayata dan menawarkan nyawanya sepenuhnya, supaya Hayata boleh menjalani kehidupan normal. Zoffy kemudian berkata dia membawa dua nyawa dan dia akan memberikan satu nyawa kepada Hayata. Kemudian Zoffy memisahkan mereka, sekaligus memperbaharui nyawa Hayata, manun Hayata kelihatan sudah kehilangan ingatannya antara masa dia terlanggar kapal angkasa Ultraman dan masa dia berdiri di luar ibu pejabat SSSP sambil memerhati Zoffy membawa Ultraman kembali.

No comments: